26 Dec 2012

POTATO DOUGHNUT



Selamat malam dear all fren...

Nak update menu minum petang hari ni pulak. Tadi buat donut, potato donut, lembut & gebu, best main2 dengan doh sambil my daughter tolong, hehe.




Resepi ni saya pernah kongsikan dulu, boleh tengok sini. Tapi resepi yang saya sharekan tu, saya buat separuh aduan. Kali ni saya buat full recepi & tak biarkan doh semalaman, biarkan kembang selama 1 jam saja, hehe. Banyak pulak hasilnya, siap boleh derma bagi jiran, hehe. 

Oklah, kalau rasa2 mau buat separuh aduan bolehlah klik link dekat atas tu k, yang saya akan share ni saya bagi full recepi, selamat mencuba.....




Potato doughnut

Bahan2:
A
1 sb yis segera
1/2 cawan air suam

B
1 cawan air suam
1 cawan ubi kentang, rebus & lecekkan
2/3 cawan gula kaster
2/3 cawan shortening
2 biji telur
1 1/2 sk garam
6 cawan tepung gandum

C
Sedikit gula kaster, untuk dilumurkan pada donut

Cara2 membuatnya:
1. Satukan bahan2 A, gaul rata & biarkan 5 minit.

2. Kemudian, satukan pula bahan2 B, tuang campuran bahan A tadi sedikit demi sedikit, uli hingga menjadi doh, tambahkan lagi sedikit tepung jika doh lembik. 

3. Uli doh selama 10 minit, bentukkan bola & tutupkan dengan tuala bersih. Biarkan kembang selama 1 jam.

4. Kemudian, bahagikan doh kepada 1/2 bahagian & canai setebal 1/2 inci, terap guna acuan donut, susun atas dulang yang di tabur dengan tepung, biarkan selama 15 - 30 minit.

5. Panaskan minyak, goreng hingga kuning keemasan. Biarkan suam baru di lumurkan dengan gula kaster.


Selamat mencuba...





2 comments:

Rohah said...

donut kentang biasanya lembut dan sedap,akak belum pernah buat,tapi dah pernah makan..

Anonymous said...

Hi Evelyn, nk tnya. Kalau 2/3 cawan shortening bersamaan berapa gram? Tq

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...