26 Nov 2012

BOLOGNESE SPAGHETTI



Selamat petang semua...

Akhirnya dapat juga saya buat spaghetti sendiri setelah beberapa hari saya mengidam mau makan. Ramai juga kawan2 yang bagi resepi kepada saya, saya pun jadi bingung tak tahu resepi mana satu yang mau di cuba, maka penyelesaiannya saya pun campur adukkan semua idea & terhasil lah spaghetti versi saya ni, hehe. 

Terima kasih kepada yang sudi share resepi, kak Salami simon, sis Lettys Ismail, sis Nurul Azira & kak Norizar Buyong.....




Memang sedap tau, nampaknya hari ni saya layan spaghetti sajalah dari breakfast hingga dinner, baru puas hati saya, hehe...




Sebenarnya kan, macam2 boleh buat dengan spghetti ni, boleh ubah ikut citarasa, contohnya macam saya yang tak suka makan makanan pedas2 ni, bolehlah skipkan bahan cili dari resepi tu, so untuk resepi yang saya akan kongsikan, saya ikut 100% cara saya menyiapkan hidangan spaghetti ni, kalau ada yang suka pedas silalah sesuaikan ikut rasa k : ) Selamat mencuba....







Bolognese spaghetti

Bahan2:
A
1 paket daging ayam kisar (ramly)
4 ulas bawang putih, cincang halus
1 biji bawang besar, cincang halus
Sedikit minyak zaitun, untuk menumis

B
1 tin tomato puri (kimball)
1 botol sos spaghetti cendawan (kimball)
2 cawan air
1 tin cendawan butang (ayam brand), hiris tipis
1 helai bay leave
Garam secukupnya
Gula secukupnya

C
1 bungkus spaghetti
1 sb minyak zaitun (saya guna minyak masak)
1/2 sk garam
Herba thyme
Herba oregano

D
Parmesan cheese, di parut

Cara2 membuatnya:
1. Tumis bawang dari bahan A hingga naik bau. Masukkan daging ayam cincang & gaul rata, tumis hingga daging ayam masak.

2. Masukkan pula bahan2 B, gaul rata & biarkan mendidih guna api perlahan.

3. Sementara itu, panaskan air yang banyak dalam periuk, masukkan minyak zaitun & garam dari bahan C, biarkan mendidih guna api sederhana. Masukkan spaghetti & rebus hingga lembut (ala dante). Toskan air & segera bilas spaghetti dengan air biasa supaya tidak melekat. 

4. Hidangkan spaghetti atas pinggan, tabur sdikit herba thyme & oregano.

4. Apabila sos sudah masak, tuang atas spaghetti tadi. Tabur parutan parmesan cheese atasnya. Hidangkan panas2.






Selamat mencuba....





7 comments:

JaSSNaNi said...

saya pun suka wat spageti.. anak2 suka.. tu yg best wat tu..

zila norazila said...

dah nk stgah bulan brg2 apgtty akk terperap kt dapur..he hhee blum sampai seru rajin lg nk buat dear..tgok org buat kecurr jew..dpt sepiring sedap nie..ujan plak tu kan:)

Melly Octaviana said...

sedap nya spaghetti..one of my fav food, biasa kalo ke Pizza hut selalu pesan ini, tapi buat sendiri lagi puas kan boleh makan dari breakfast sampai dinner.. hehe

Amie said...

Specialnya spaghetti dia... kalah makan di pizza... lain kali boleh buat lagi dengan mempelbagaikan resepinya kan Evelyn...

victoria agumo said...

lama tak buat spaghetti..tengok eve buat terhengin pulak..sarap..akak copy ye..tq

K.Nor said...

bestnyer! kalau dpt sepinggan lg best tu :)

Rohah said...

wow sedap ni, dah lama tak layan spagetti..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...