20 Jul 2012

BATANG BURUK NESTUM


Salam & selamat malam semua....


Hari ni saya ingin berkongsi satu lagi resepi kudap-kudapan kegemaran saya iaitu batang buruk nestum. Hah resepi batang buruk yang saya ingin kongsi ni pun adalah versi dari sabah ya. Batang buruk ni ada dua versi sebenarnya iaitu versi batang buruk yang di campur dengan serbuk nestum ataupun kacang hijau tapi kalau dulu masa saya kecik2 memang biasa buat yang nestum ni....




Kalau dulu masa kecik2, nenek sebelah mak saya pula suka letak serbuk kacang hijau, memang sedap juga, saya suka versi kedua2nya. Resepi ni memang banyak nostalgianya pada saya, teringat masa zaman kecik2 dulu bersama2 dengan adik beradik saya menggulung kulit popiah untuk buat batang buruk ni, hmmmm...




Oklah, tak payah cerita panjang2, hehe. Kalau teringin mau cuba batang buruk versi sabah ni, silalah lihat resepi di bawah tu ya, kalau berkesempatan, nanti saya akan kongsi pula resepi batang buruk versi kacang hijau tu ya. Sambil2 tu, cuci2 matalah lihat promosi batang buruk untuk tempahan raya saya, kalau ingin membuat tempahan bolehlah pm saya dalam facebook k : ) 












Batang buruk nestum

Bahan2:
A
1 paket kulit popiah, potong kpd 12 bahagian & gulung

B
150g nestum, dikisar halus
150g susu tepung
200g gula aising

Cara2:
1. Goreng popiah yang telah digulung hingga kuning keemasan, angkat & toskan minyak.

2. Satukan bahan B & gaul sebati. 

3. Letakkan popiah yang telah digoreng tadi dalam satu bekas yang besar, gaulkan bersama dengan bahan2 B tadi hingga rata. Simpan dalam bekas kedap udara.










Selamat mencuba....






11 comments:

rahel said...

Salam Evelyn...
wah..itu dia kuih batang buruk dari Sabah...
Rahel pun kadang letak serbuk kcg hijau dlm batang buruk..memang sedap kan...

Qasey Honey said...

slm rindu Evelyn...akak penah mkn batang buruk popia ni versi kacang hijau...mmg sedap..klau ade resepinye leh la kongsi2 yer...slmt mjalani ibadah puasa buat Evelyn sekeluarga...

Amie said...

Selamat berpuasa Evelyn,
rajin buat batang buruk versi Sabah... biasa kak Amie makan, yang bubuh nestum & susu, tapi jiran yang buat (dia bagi setiap kali raya) he he hehh.

Zubedah Belajar Masak said...

Evelyn,
I ambik resepi ni yer. Nak try wat coz I've never done this b4. Tengok mcm senang gitu. I ni kan ada takut sikit tengok resepi yg susah2. Thx & Selamat Berpuasa!

inahar ali said...

salam ramadhan wat evelyn sekeluarga ye!

Si Matatajam said...

M dah try semalam..sedap..Tq for sharing this recipe Evelyn

noramalina mirahassan said...

great job lah !!! :)

xinfulicious said...

how to prevent the popiah skin from soaking excess oil? Any suggestion on how to deep fried the skin coz i am not sure about need to turn high or low heat to deep fried them@_@..please advise thank you very much!

Evelyn Gemina said...

Tqvm all : )

Xinfulicious: Make sure to heat the oil on medium heat before fry the popiah skin, do not over crowded or the tempreture will drop & cause the popiah skin to absorbed the oil...

Anonymous said...

salam . :)kak evelyn . nak tanya mcm mana nak potong kulit popia kpd 12 bhgn tu . tq :D

Evelyn Gemina said...

K'salam..kulit popiah tu ble potong ikut besar yang disukai, saya biasa potong sampai 12 bahgian, kecil sedikit..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...