22 May 2012

POTATO DOUGHNUT WITH MILK GLAZE


Selamat petang semua.....


Hari ni saya men'donut' lagi, hehe. Kali ni saya cuba resepi donut kentang pula. Dah lama simpan resepi ni, tapi asyik resepi lain yang dicuba. Hmmm akak2 & kawan2 semua nak tau, dalam banyak resepi donut yang saya pernah cuba, resepi ni lah yang paling saya suka sekali. Memang lembut gilerr, tak cukup sebiji dua, nak makan banyak2 lagi, hehe....




Sebenarnya donut ni saya dah adun dari awal2 pagi lagi, sebab dalam resepi tu cakap kena simpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 8 jam. Saya tak pasti pulak apa fungsi & kesannya bagi sejuk lama2. Saya dah tak tahan nak tunggu lama2 so saya sejukkan 5 jam saja, hehe. Hmmm akak2 & kawan2 semua nak tau, masa time menguli doh ni, memang lembut & senang saja nak handle sebab dohnya dah kembang, sejuk & berehat secukup masa. Memang ada kesannya, hehe...belajar lagi sesuatu yang baru hari ni : )




Memang best donut ni tau, mula2 dah siap goreng tu, saya pun cubalah makan sikit walaupun masih berasap lagi, hehe...hmmm memang terbeliak mata sebab memang sedappp, sorry puji diri sendiri, hehe...sebenarnya bukan saya nak puji diri sendiri tapi nak puji resepi ni : ) Lepas semua donut dah sejuk, buat milk glaze nya pula, memang teruji kesabaran sebab kena gaul glaze tu hingga agak pekat, mula2 rasa macm fail sebab teksturnya tak macam yang saya nak, tapi digigihkan juga menggaul lebih kurang 15 minit, fuhhh!!! memang letih....memang agak lama juga baru glaze ni mencapai konsistensi yang sesuai, kena gaul sampai agak pekat sikit supaya cepat kering. Memang sedap makan donut bersama milk glaze yang berkrim ni.


Oklah semua, kalau berminat nak mencuba resepi donut yang sungguh marbeles ni, jangan putus asa, kena usaha baru dapat hasilnya : ) Selamat mencuba....




Potato doughnut with milk glaze

Doh:
2 sk yis segera
3/4 cawan air suam
1/2 cawan gula kaster
1/2 cawan ubi kentang suam2 kuku , direbus & dilecek
1/2 cawan shortening
1 biji telur gred A
1 tsp garam
3 cawan tepung gandum

Milk glaze:
1 3/4 cawan gula aising
1/4 cawan susu segar
1/2 sk esen vanila

Cara2 membuat doh:
1. Satukan  yis dengan  air suam & gula. Kacau rata & biarkan 5 - 10 minit.
2. Kemudian, dalam bekas yang besar, satukan semua bahan2 doh yang lain & yis tadi. Uli hingga mendapat doh yang lembut.
3. Balut doh tadi dengan plastik wrap ketat2 & sejukkan 8 jam.
4. Bila doh sudah sejuk, canai doh kepada 1/2 inci tebal. Guna doughnut cutter, terap doh & letak atas dulang yang telah di tabur tepung, biarkan kembang selama 30 minit.
5. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali, goreng hingga kuning keemasan, angkat & toskan minyak.

Cara2 membuat milk glaze:
1.  Satukan semua bahan2 untuk glaze. Masak guna double boliler & gaul hingga glaze agak pekat.
2. Celupkan donut pada glaze tadi & keringkan atas wire rack.


Selamat mencuba.....




8 comments:

Qasey Honey said...

waduhhh sedapnye donut...QH nk 3 ketuii blehh...nk buat sahur besok la...hihi

Evelyn Gemina said...

Issh3x kak QH, mmg saya tabiklah dengan akak, dahlah rajin masak, rajin blog walking lagi, mmg no 1 lah, pantas sungguh meng'komen', hehehe

zila 4ever said...

salam evelyn cyg
ada keep utk sis x nie..wahhh dah lama x buat donut..kecurr la:)

Evelyn Gemina said...

Salam sayang juga kak zila...ada tinggalkan 2 ketul tapi tak tahan dah tolong makankan,hehe..

Chik Mimi said...

cantiknya donut evelyn

Mamasya said...

Salam Evelyn. kalau donut mmg laku kat rumah....anak2 suka. lama juga kena perap donut ni..8 jam..

Evelyn Gemina said...

Hi chik mimi, thnks sbb sudi singgah : )

Evelyn Gemina said...

Mamasya, mmg agak lama jugak nak perap donut ni tapi mmg hasilnya gebu yg teramat sangat, hehe...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...