18 May 2012

KIWI CHEESE TART


Assalamuallaikum & selamat tengahari semua....semua sudah makan ka???Lepas ni kena pikir pula menu untuk minum petang kan??hehe. Well, hari ni saya nak berkongsi satu lagi dessert kegemaran saya & seisi keluarga iaitu cheese tart, tapi kali ni saya taruk kiwi filling pula. Resepi ni dipetik dari salah satu koleksi buku kegemaran saya iaitu 'Fantastik cheesecake' from Alex Goh, tapi adalah yang saya improvised sedikit resepinya ikut citarasa. Memang best buku ni tau, dah banyak resepinya yang saya cuba, semuanya sedap2 belaka....




Adunan untuk pastri cheese tart ni saya campurkan dengan sedikit parutan kulit oren supaya bila dimakan lebih beraroma & nikmat rasanya. Resepi pastri ni saya ambil & olahkan sedikit dari resepi blueberry cheese tart dalam koleksi 'tart' saya. Untuk fillingnya pula saya ikut resepi dalam buku "fantastik cheesecake' tu. Perfect combination : ) Tapi kalau dessert cheese tart ni, memang tak best dimakan kalau tak sejuk, hmmm jadi kena bersabarlah ya : )



Untuk acuannya pula, saya guna saiz acuan sederhana besar, terpulang kepada kesesuaian masing2, kalau nak buat saiz yang kecil2 gunalah acuan yang mini size, kalau nak yang besar pun tak da masalah. Saiz2 untuk acuan ni saya tak pasti sangat sebab acuan tart ni sebenarnya bernombor ikut saiznya, hmm kalau saya tak da tengok2 nombor tu lagi, main tampal saja doh tu didalamnya, janji cantik & kemas, hehe...




Oklah, kepada akak2 atau kawan2 yang nak mencuba, tips saya, pastikan pukul cream cheese tu sampai betul2 lembut & licin baru tambahkan bahan2 yang lain, supaya fillingnya tak berketul2. Untuk pastrinya pula, sebelum dibakar separa masak, cucukkan dulu dengan garfu untuk membebaskan udara yang terperangkap dalam pastri tu, kalau tak nanti bila dibakar pastrinya akan menggelembung & tak sekata. Bila nak bakar dengan inti pula, guna api bawah sahaja supaya intinya halus mulus & nampak cantik, tak mengerepot & berkedut2 macam kulit orang tua, hehe. Untuk mengelakkan inti cheese tart merekah, bila nampak inti cheese tu dah kembang, naik cantik, matikan oven & buka pintu oven tu sedikit, biarkan intinya perlahan2 turun sendiri baru keluarkan dari oven. Oklah semua, jom kita lihat bahan2 kiwi cheese tart ni.....




Kiwi cheese tart

Pastri:
125g butter, suhu bilik
65g gula aising
1 biji kuning telur, gred A
250g tepung gandum
1 sb air sejuk
1/2 sk esen vanila
1 sb susu tepung
1 biji oren, parut kulitnya

Filling:
250g cream cheese
30g butter
100g gula kaster
1 sb tepung gandum
1 biji telur
50g whipping cream
Kiwi filling

Cara2 membuat pastri:
1. Pukul butter, gula aising, vanila & parutan kulit oren hingga lembut & gebu.
2. Masukkan kuning telur, air sejuk & susu tepung. Pukul sebati.
3. Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit hingga menjadi doh. Rehatkan doh sebentar dalam peti sejuk selama 1/2 jam.
3. Ambil sedikit doh & bentukkan kemas dalam acuan tart.
5. Bakar separa masak pada suhu 160C selama 10 - 15 min atau hingga kuning keemasan. Biarkan sejuk sebentar.


Cara2 membuat filling:
1. Pukul cream cheese hingga licin & lembut. Masukkan butter & gula, pukul lagi.
2. Kemudian, masukkan telur, pukul sebati.
3. Akhir sekali. masukkan whipping cream, pukul lagi hingga sebati.
4. Tuang atau paipkan inti 3/4 penuh ke dalam pastri tadi. Kemudian, letakkan 1 sk kiwi filling atasnya, ukirkan bentuk yang disukai.
5. Bakar pada suhu 160C selama 10 -15 min (guna api bawah sahaja).
6. Sejukkan sekurang-kurangnya 3 jam atau semalaman sebelum dihidang.



 Selamat mencuba....




12 comments:

zila 4ever said...

aduhhhh dtg sini mau makan cheese tart..kecurrr akk tau..;P

Chik Mimi said...

cantik la tergudanya akak

Evelyn Gemina said...

Hehe...thnks kak zila sudi jalan2 cni, nanti saya tolong makankan untuk akak ya : P

Evelyn Gemina said...

Thanks kak mimi, terguda ya, hehe...

rahel said...

Terbaeklah Evelyn..pasti akan diterai jugak..

Evelyn Gemina said...

Terai jak kak rahel kalau datang rajin : )

Qasey Honey said...

aduhhh cantiknya tart tu....mmg terbaik ni...

Ummi said...

Assalam Evelyn...thanks ya sudi masuk ke dapur akak yg dah suam2 kuku tu.....cantik tart tuh...letak kiwi best gak kann...mintak kat akak 2 biji... ^__^

Evelyn Gemina said...

Aduh2 kak QH, mmg tak boleh mkn sendiri nih, hehe...

Evelyn Gemina said...

salam kak ummi, terima kasih juga sebab sudi jalan2 cni...nak lima biji pun boleh : )

Anonymous said...

assalamualaikum wbt.. kak,nktnya whiping cream yg digunakan untuk filling tu jenis dairy or non-dair whipping cream?

Evelyn Gemina said...

K'salam...

Guna non dairy k :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...