17 May 2012

FRUITY FILLING DOUGHNUT


Assalamuallaikum & selamat malam semua kepada akak2 & sahabat2 yang sudi singgah diblog saya ni. Hari ni untuk minum petang saya buat donut lagi tapi donut yang berinti filling buah-buahan. Sudah bosan dengan donut biasa, so mau tukar2 selera pulak : ) Apa pulak menu minum petang akak2 & kawan2 semua hari ni??? 




Untuk filling donut ni saya guna filling orange, kiwi, strawberi & blueberry, tapi filling yang dah readymade tau, hehe....mau kerja yang express kan, guna yang readymade sajalah, kalau rajin boleh buat filling sendiri : ) Hmmm lain kali nak buat yang berinti kacang tanah atau kacang hitam pulak....tunggu datang rajin duluuu, hehe...




Akak2 & kawan2 semua nak tau??? ermmm saya nak bagitau jugak, hehe... korang semua perasan tak saya takda ambil gambar donut yang berinti blueberry??? hehe...sebab masa nak buat sesi fotoshot, macam buat puzzle lah pulak, terlupa mau tanda mana satu yang berintikan blueberry, strawberi, kiwi & orange, so main bedal sajalah, kebetulan masa belah tu, terjumpa tiga filling yang berbeza, hmmm nasib baik tapi untuk yang blueberry tu saya malaslah nak teka2 lagi, ambik sajalah gambar yang ada : )




Tak susah jugak nak buat donut ni sebenarnya, agak2 kalau buat kerja dengan cepat, dalam masa 1 jam 1/2 dah siap...kalau saya memang malas nak tunggu donut tu kembang lama2, kalau donut tu sudah kembang dalam masa 1/2 jam, terus saja digoreng, tapi kalau memang nampak donut tu belum kembang lagi, janganlah pulak pandai2 nak terus campak dalam minyak panas tu ya, hmmm tak pasal2 nanti jadi donut batu pulak, hehe....Oklah semua, kalau berminat nak cuba resepi donut ni, tips saya, bila dah uli semua adunan tu nanti, kalau doh masih agak lembik tambahkan lagi sedikit tepung, sedikit saja tau, nanti keras pulak, adunan doh ni memang lembut, yang penting dohnya tak terlalu lembik. Oklah, jom kita lihat bahan2nya pulak...




Fruity filling doughnut

Bahan2:
300g high protein flour - diayak
10g baking powder - diayak
7g yis
50g gula kastor
Secubit garam
1 biji telur - dipukul sedikit
125g air susu segar
25g shortening

Inti:
Blueberry, strawberry, kiwi & orange filling

Cara2:
1. Satukan tepung, baking powder, yis, gula & garam. Gaul rata guna hand whisk.

2. Buat lubang ditengah, masukkan telur, susu segar & shortening. Uli guna tangan selama 10 min hingga doh jadi anjal. Tambahkan sedikit tepung jika doh terlalu lembik.

3. Bahagikan doh kepada 40 / 50g setiap satu. Leperkan doh, isikan 1 sk inti & lipatkan sisi doh satu persatu keatas dengan kemas hingga tertutup rapi & bentuknya bulat. 

4. Letak atas dulang yang telah ditabur tepung. Buat hingga habis & biarkan doh kembang sekurang2nya 1 jam.

5. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali guna api sederhana, jangan guna api yang terlalu perlahan sebab nanti donut akan menyerap minyak. Goreng donut hingga kuning keemasan. Angkat & toskan minyak.


Selamat mencuba...




7 comments:

Qasey Honey said...

gebu paunya tu...sedap...good idea bile filing pelbagai perasa...bleh tiru ni...hihi

Evelyn Gemina said...

Wah lajunya kak QH komen, masih panas lagi keyboard ni lps menaip, hehe...tiru je kak QH takda hal...hehehe

Si Matatajam said...

Sedapnya tgk filling tu ...

Shiela said...

hmmm.. sedapnyer nampak donut donut tu.. akak singgah n follow.. :)

Evelyn Gemina said...

Terima kasih kak Si Matatajam & kak Shiela sbb sudi singgah & komen2, hehe...tqvm muaahhh...

zila 4ever said...

evelyn
klu akk nk buat pun nk guna filling redy made jgk..he hehe sbb akk mmg malas..:) cantik ::)

Evelyn Gemina said...

Hehe...bab makan mmg semua rajin, malasnya nak buat filling sendiri : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...