29 Apr 2012

TOM YAM


Salam semua, apa khabar hari ni??? hari ni kita layan tom yam pula ya : ) Yang ni versi tom yam ayam bersama sayur-sayuran. Cakap pasal tom yam ni pasti ramai yang gemarkannya kan???taklah kira bangsa apa & agama apa, menu tom yam ni memang sudah sebati & cukup terkenal dikalangan rakyat melaysia, satu kemestian dalam menu eksotik thailand food. Menu tom yam ni pun memang sudah menjadi salah satu menu kegemaran saya & husband. Lagi pun tak susah untuk di sediakan, main campak saja bahan2 & rebus,hehe....




Untuk pengetahuan semua, resepi yang saya akan kongsi ni bukanlah resepi asli sebab menggunakan pati tom yam segera. Hmmm....kalau kawan2 semua rajin & memang pakar memasak tom yam bolehlah buat cara yang asli, tapi memandangkan saya ni kadang2 agak busy jugak saya pun guna sajalah yang segera. Yang penting dapatlah juga menghirup sup tom yam ni dikala mengidam nak makan, hehe... 




Untuk resepi tom yam yang saya sediakan ni, saya cuma gunakan sedikit isi ayam & sayur -sayuran. Boleh juga kalau nak letak seafood seperti udang, isi ikan & sotong, terpulang kepada citarasa masing2 & bahan2 yang ada, maklumlah kadang2 bila kita memasak, resepi pun bergantung kepada bahan2 masakan yang ada dalam peti sejuk tu kan???kadang2 semasa tengah masa pun baru perasan ada bahan2 penting yang terlupa nak beli, so kenalah kreatif sikit fikir untuk gantikan dengan bahan2 yang lain. Oklah semua, untuk resepi ni saya menggunakan 2 paket pati tom yam sebab nak buat dalam kuantiti yang agak banyak, kalau nak buat sikit saja, kurangkan bahan kepada separuh k. Jom kita tengok bahan2 yang di perlukan.





Tom yam

Bahan2:
A
2 paket pati tom yam segera
1 liter air

B
100g isi ayam - hiris tipis
2 biji tomato - potong sederhana besar
6 batang jagung muda - belah separuh
1 batang carrot - potong sederhana besar
2 batang serai - dititik
2 biji cili merah
2 biji bawang merah - belah empat
1/2 biji bawang besar - di hiris
1 inci halia - di ketuk
1 inci lengkuas - hiris tipis

C
4 helai daun limau purut
4 biji limau - perah jusnya
Garam & serbuk perasa secukupnya

Cara2:
1. Dalam periuk sederhana besar, masukkan air & pati tom yam. Didihkan atas api sederhana besar.

2. Masukkan semua bahan2 B, rebuskan hingga sayur-sayuran lembut. 

3. Kemudian, masukkan pula bahan2 C. Kacau & biarkan mendidih sekejap. Matikan api & hidangkan.



Selamat mencuba...




2 comments:

Liza said...

salam kenal evelyn....akk mmg suka tomyam ni, mkn pulak masa panas2....pergghhhhh mmg berpeluh....hihihihihi

Evelyn Gemina said...

Salam kak liza...tq sudi singgah, mmg berpeluh2 mkn tom yam ni,hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...