26 Apr 2012

BISKUT ROSEMARY


Assalamuallaikum & selamat malam semua, dah tidur ka??? Untuk projek hari ni saya buat biskut pulak, projek dengan my second daughter, rajin & kemas sangat hasil kerjanya, hehe... kecil2 dah ada minat membuat kuih & membaking, alhamdullillah anak2 pun ada minat nak kongsi hobi saya ni, kata orang 'melentur buluh biar dari rebungnya' , sebaik-baiknya tunjukkan contoh yang baik pada anak2 supaya bila dah besar nanti anak2 akan mencontohi kita & jadi anak2 yang berguna, insyaallah. My daughter cakap bila dah besar nanti nak tolong mama jaga kedai, haha...nak buat saya nangis pulak, insyaallah, amin. Semoga di makmulkan doa & cita2 saya, insyaallah : )



Well, resepi biskut rosemary ni pun hasil inspirasi daripada majalah 'rasa' jugak. Bila saya baca bahan2 yang di perlukan tak banyak & mudah saja. Kebetulan semua bahan pun ada, maka saya pun ajaklah my daughter sibuk2kan diri di dapur, semua kerja dia nak buat, siap pakai apron lagi, hehe. Kepada sesiapa yang sukakan kelainan, pasti akan suka biskut ni sebab ada rasa herba & ada aroma almond dalamnya. Mula2 takut juga nak cuba sebab takut nanti biskut ni berbau herba yang kuat, anak2 tak suka pulak nanti, tapi disebabkan rasa semangat yang kuat saya pun mencuba jugalah. Memang sedap & rangup biskut ni, anak2 saya pun suka : )





Biskut ni adalah di antara resepi biskut yang agak senang dalam banyak2 resepi yang saya pernah cuba, very simple, takda menggunakan telur dalam adunan. Bila di adun pun lembut & rilex saja. Kepada sesiapa yang berminat bolehlah mencuba ya. Resepi ni menghasilkan lebih kurang 90 biji biskut, bergantung kepada saiz penerap biskut yang di gunakan. Oklah, jom kita tengok bahan2nya....








Biskut rosemary

Bahan2:
250g mentega
30g shortening
180g gula kaster
360g tepung gandum - diayak
120g tepung jagung - di ayak
90g serbuk badam
1 tsp herba rosemary kering - di kisar/ di cincang halus
1 biji kuning telur - untuk sapu atas biskut
Sedikit rosemary untuk tabur atas biskut

Cara2:
1. Pukul mentega, shortening & gula hingga kembang.


2. Masukkan tepung gandum, tepung jagung, serbuk badam & rosemary. Gaul adunan hingga sebati & rata.


3. Canaikan lebih kurang 1 cm tebal. Terap menggunakan acuan kesukaan & susun atas dulang pembakar.



4. Sapukan kuning telur atas biskut & taburkan sedikit rosemary atasnya.


5. Bakar pada suhu 170 C selama 15 - 20 min atau hingga masak. Bila biskut sudah masak, sejukkan sepenuhnya baru simpan dalam bekas kedap udara.





Selamat mencuba....





2 comments:

norlieharumaini said...

sukanya biskut ni..

Evelyn Gemina said...

Tq kak norlieharumaini sbb sudi singgah, cubalah buat biskut ni tak susah : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...