23 Mar 2012

OREO CHEESE CUPCAKE


Good evening everyone....apa khabar semua???Well, hari ni saya membaking lagi, boring kalau tak da buat apa2 di rumah : ) hari ni saya buat oreo cheese cake versi cupcake pulak, sdh bosan asyik buat kek besar2, buat yang kecik2 la pulak...senang di nikmati & tak cepat muak, very satisfying!!!lebih2 lagi kalau sdh sejuk...nyumm!!!




Resepi ni pun lebih kurang resepi Oreo cheese cake saya, cuma beza sedikit saja. Untuk resepi oreo cheese cupcake ni, saya letak banyak sikit crushed oreo cookies....saya beli yang dah siap di hancurkan punya, ble di dapati di kedai yang menjual bahan2 kek, tak payah susah2 nak keluarkan inti biskut oreo tu, then kena hancurkan lagi... memudahkan kerja kawan2 semua : ) Resepi ni saya tulis dlm bahasa inggeris & saya ada ambik gambar untuk certain step saja so kalau ada apa2 pertanyaan sila komen di bawah tu k atau pm me in fb...: ) Ok lah jom tengok resepinya....







Oreo cheese cupcake

Base:
200g crushed oreo cookies
90g melted butter

Cheese filling:
500g cream cheese - softened
110g caster sugar
1 tsp vanilla essence
10g cornflour
200ml UHT anchor whipping cream
3 eggs
100g crushed oreo cookies

Topping:
Oreo cookies for deco

Method:

Base:
1. Line muffin pan with paper cups.


1.  Mix crushed oreo cookies with melted butter.

2. Put 1 tbsp of the base mixture into each prepared cup & refrigerate to let it harden. Preheat oven to 160 C.

Filling:
1. Beat cream cheese until smooth, add sugar, vanilla & corn flour, beat again  until well mixed.

2. Add whipping cream & blend until mixture thickens. Add in eggs one by one & mix well. Fold in the crushed oreo cookies.



3. Pour the filling 3/4 full into prepared cup. Then put 1 piece of oreo cookies on top.



4. Place muffin pan in water bath & bake for 30 - 35 min or until filling is set but still soft in the centre.


5. When it is done, leave it in the oven 10 min with door slightly open. Remove from water bath & let it cool in the pan.

6. Refrigerate it at least 3 hours before serving.


Yummy!!!!








Oreo cheese cupcake....



8 comments:

cik aiEn said...

Sedapnyeee...nak try..

Evelyn Gemina said...

Tq cik aien sbb sudi singgah n belek2 resepi di blog saya nie...selamat mencuba : )

cik aiEn said...

Most welcome..best la blog ni... ade step by step..senang nk ikut.. nk byk lgi resepi sedap2 ye..hehe.. tpi nak tnye shortening tu ape ye?

Evelyn Gemina said...

tq again cik aien...shortening tu sebenarnya adalah minyak sayuran, colournya putih & tektur macam margerin...biasanya di gunakan sebagai pelembut untuk buat roti, bun, doughnut,karipap & macam2 lagi...ble jugak guna untuk menggris (melenser) loyang..: )

Evelyn Gemina said...

Cik aien sorry...shortening tu sebenarnya lemak sayuran bkn minyak sayuran, salah taip...hehe

cik aiEn said...

Oh lemak sayuran.. OK :) tQ bls komen n persoalan.. :) akhirnye jmpe blog yg ade pic step by step :)

Florence said...

hai Evelyn,

saya mengenali blog ni dari kak Salami Simon. Best sangat blog ni..saya ni budak baru belajar..sangat meminati dunia baking ni... Boleh x saya nak tanya sesuatu, apa beza UHT Anchor whipping cream dengan Nestle cream.

NFAM said...

hye sis. nak tny. bole bg tip, mcm ne nak bakar secara waterbath tanpa air masuk ke adunan kek? sy pernah buat cara ni & gunakan loyang yg boleh buka tepi tuh, b4 bakar sy dah balut dgn foil wrap, tp air still masuk dlm adunan kek. boleh bg tip?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...